zondag 27 april 2008

Where do we go from here?

Op dezelfde dag naar een - unabridged - audiobook versie van The Lord of the Rings luisteren, de laatste 2 Battlestar Galactica episodes bekijken en commentaar leveren op Donna Tartt's rampzalige tweede: aanleiding ten over om stil te staan bij verhaalstructuren. En hoe ze ontstaan.

Neen, Bart Keunen's werk heb ik nog steeds niet uit. Too hard to chew, I'm afraid.

Maakt het uit of de krijtlijnen van meet af aan werden gelegd? Moet het universum er staan voor de actie geleverd kan worden?

Naar mijn gevoel wel. Maar ik ben dan ook een Tolkien fan. Ook ik zou eerst de volkeren en talen in groot detail uittekenen. De plots en subplots schetsen. Weten waar het allemaal heen gaat voor ik aan de invulling zou beginnen. Hey, George Lucas had z'n epic in gedachten voor de prequels eraan kwamen.

Maar al dat gepuzzel vooraf - scheppen met een afgerond geheel in gedachten - is waarschijnlijk geen optie als je aan een tv serie begint. Ok, het universum moet er staan en er moet een premisse zijn. Als: de mensheid is op de vlucht na een bijna uitroeiing door Cylons.

"The cylons were created by man. They evolved. They rebelled. There are many copies. And they have a plan."
"47,875 survivors in search of a home called Earth"


Maar van dan af is het afwachten. Geven de kijkcijfers aan of er wordt vervolgd ...

En hoe er vervolgd wordt, ligt in de handen van scenarioschrijvers.

Voor CSI achtige dinges waar elke aflevering een min of meer gesloten hoofdstuk vormt, is het doenbaar werken, denk ik zo. Maar als je in termen van 6 à 12 episodes moet denken, is het vast een ander paar mouwen.

Voordeel: op een non-trekkie vloot kan je geen nieuw volk binnenhalen. - De Pegasus afleveringen vond ik disastrous. - Maar dat is net zo goed een immens nadeel. OK, we zijn op de vlucht voor de Cylons en op zoek naar de mythische planeet aarde. Maar waar gaat dit seizoen heen? Waarom is de premisse bijgesteld? Was het voorzien dat er meer Cylons in de vloot zouden opduiken? En wat gebeurt er precies bij die Cylons? Ik moest er eerlijk gezegd episode guides bijhalen om het te snappen. Op den duur wordt de verhaallijn een heel slap koord waar aan alle kanten mee gewiebeld wordt. Politiek, godsdienst en (liefdes)relaties zijn al grondig uitgespit. En nu? Komt de consistentie op de helling te staan? Gaan er soaperige dingen gebeuren met droomsequenties en pijnlijk onwaarschijnlijke wendingen? Gewoon omdat de series een commercieel succes is. Of gaat het toch ergens heen? Serenity kwam er nadat Firefly de mist inging. Een deugddoende sense of closure, ondanks alles. Blijf ik geloven dat het mysterie ontsluierd wordt? Of haak ik af wegens ongeloof?

Lost, Heroes, Carmivale en Prison Break heb ik losgelaten. Did they jump the shark? Geen idee. Het doet er ook niet zoveel toe, vrees ik.

Where do we go from here? Why is the path unclear? When we know home is near?

1 opmerking:

BoboDeBoze zei

Donna Tartt's rampzalige tweede? Dat was verdikke een dijk van een roman - die broeierige sfeer en die personages waar altijd wel iets aan scheelde... Heb dat boek echt in een ruk uitgelezen. Je mag het inderdaad alleen niet lezen vanuit de verwachting dat je op het einde gaat weten wie die kleine nu gemolesteerd heeft - maar voor mij moest dit boek zeker niet onder doen voor haar debuut zullle!