zaterdag 16 juli 2005

Vakantie = fictietijd

Ik lees veel maar doorheen het jaar zit er weinig fictie bij. Af en toe zoek ik wat fanfic online. Of schuift iemand me een blockbuster toe. Maar aan "literatuur" kom ik niet toe. Ik leg de boekenbijlages op een stapel (om door te nemen in de vakantie) en ik uit bewondering voor de massa's lezende "culturele" mensen in mijn omgeving. Maar ik lig niet wakker van een "gemis aan kwaliteitsvolle fictie". Wat ik lees heeft meestal een praktisch nut. Handleidingen en zo. Of halvelingse fotoboeken, over interieurs en tuinen. Om inspiratie op te doen.

Sinds april heb ik een aantal boeken opnieuw opgepakt - boeken die ik wilde herlezen of waar ik was in vastgelopen wegens te moeilijk om in hele kleine stukjes te lezen.
  • The Golden Bough - Sir James Frazer - kinda like this, maar je moet er effe inkomen :-)
  • Foucault's Pendulum - Umberto Eco - sinds '91 geregeld deels herlezen, deze keer omdat ik het einde van de Da Vinci Code nogal flauw vond ...
  • Empire of the Sun - J.C. Ballard - heb het eerste hoofdstuk tientallen keren opnieuw gestart - elke keer vergat ik waar het over ging - nu zit ik ver over de helft, oef.
Momenteel geraak ik verder, maar ik ga deze boeken niet meenemen op reis. Voor mij hebben ze een "ik MOET dit uitkrijgen" connotatie.
Dus moet ik nog naar de bib. Of naar de Oxfam shop. Voor wat ontspannend spul.

Geen opmerkingen: