maandag 16 januari 2006

jeugdsentiment (II)

Fnac bons en solden. W. komt dus met van alles aanzetten these days. Vlak voor het weekend met een box van de Dire Straits. Kwestie van zijn collectie wat aan te vullen, zegt ie dan. De Knopfler sound! De teksten! Het valt niet te ontkennen: het gevoel blijft.

W. is de muziekfreak. Ik de lyricslover. Songteksten vormen de rode draad door mijn bestaan.

1980 Dire Straits, Making movies.
if i been hard on you i never chose to be
i never wanted no one else
i tried my best to be somebody you'd be close to
hand in hand like lovers are supposed to

1982, Pink Floyd, The Wall en Springsteen's "Born to Run"

Veel later, tijdens mijn licenties maakte ik een (rare, tekstloze) Michael Nyman periode door, om daarna in de singer songwriters te duiken.

Graham Parker op continue repeat tijdens mijn eeuwigdurende thesis. Ik had het protestgeluid hard nodig.


Evan Dando - The outdoor type
The Wallflowers - Be your own girl
Mary Chapin Carpenter
Madonna - Cherish
Loudon Wainwright III
John Prine
Jackson Browne - My problem is you
Counting Crows
Fountains of Wayne
Semisonic - Chemistry

Het zijn er erg veel, songs die in mijn hoofd bleven. De laatste jaren luister ik geregeld naar hiphop. Liefst funny / offensive. En momenteel heb ik twee vaste "companions": Eels en Robbie Williams. Gek? Bah neen, ze vullen elkaar perfect aan. Humor en zelfrelativering. Ik zet er nog wel es een boom over op ...

Geen opmerkingen: